Olen 56 vuotias, naisihminen Pohjois-Karjalan vaaroilta. Sukuni, isäni puolelta, on lähtöisin Ilomantsin Koitereen järven Tyrjän saaresta (1600 luvulta). Äitini puolen sukua en ole vielä tutkinut, mutta Pohjois-Karjasta hyökii ovat. Palaga nimi on löydetty joskus 10 vuotiaana Vienan Karjalaa käsittelevistä teoksista. Silloin pisti minua karjalainen itikka (hyttynen) ja tartutti minuun karjalaisuuden ikävän. Ehkäpä jostain suvun vaiheista löytyy yhtymäkohta rajantakaiseen Karjalaan, niin ainakin toivon. "Tyttö on tullut puolet ristjoihisa," sanoi kummitätini. Hän ei ollut sukua minulle, mutta ristmuamo parhaasta päästä.

Ikoni, jonka tähän liitän on hyvän ystäväni ensimmäisiä maalauksia ja lahja häneltä. Itse olen luterilainen, mutta ortodoksinen kirkko on hyvin lähellä sydäntäni. Ehkä siinäkin olen tullut kummiini, joka oli ortodoksisen seurakunnan jäsen.

131155.jpg